Kahden tai useamman taulukon yhdistäminen
Joskus data joudutaan jakamaan useammalle välilehdelle sen vuoksi, että Excelin 1048576 rivin määrä ei ole tarpeeksi. Dataa voidaan jakaa esimerkiksi kuukausien tai kustannuspaikkojen mukaan.
Jos yhdistät datan tämän esimerkin mukaisesti, Excel lisää taulukkojen tiedot datamalliin, jonka jälkeen voit käsitellä dataa esimerkiksi Pivot-taulukoissa.
Kuinka yhdistetään
Tässä ohjeessa käsitellään tilannetta, jossa yhdistetään kaksi samanlaista taulukkoa toisiinsa. Yksinkertaisin keino olisi tietysti kopioida toinen taulukko sellaisenaan ensimmäisen perään, mutta aina tämä ei ole mahdollista esimerkiksi hieman yli miljoonan rivin maksimimäärän vuoksi.
Taulukkojen yhdistämiseen käytetään Excelin Power Query Editor-lisäosaa. Power Query Editor on Excelissä vakiona oleva lisäosa, jonka avulla on mahdollista suorittaa ja hallinnoida Queryjä (eli tietokantahakuja).
Tietokantahakuja voi tehdä Power Query Editorilla monista erilaisista lähteistä, kuten servereillä olevista tietokannoista tai lokaalisti omalle koneelle tallennetuista tiedostoista. Tietokantahaku onnistuu pienellä kikkailulla myös samassa tiedostossa olevista taulukoista, kuten tässä ohjeessa teemme.
Vaatimuksena on, että data on Excelin taulukko-muodossa
Datan voit muuntaa nopeimmin taulukkomuotoon valitsemalla ensin koko taulukon (Ctrl + A) ja painamalla sitten Ctrl + T. En käy tässä läpi syvemmin, mitä etuja tai haittoja taulukkomuodossa vs. ”perusmuodossa” on, mutta jos tahdot säilyttää alkuperäisen taulukon, niin voit kopioda sen talteen toiselle välilehdelle, tai myöhemmin palauttaa taulukkomuodon tavalliseksi. Power Query Editor kuitenkin vaatii taulukkomuotoa.
Power Query Editor
Power Queryn löydät Data-välilehdeltä -> Get Data.
Yleisin Power Query Editorin käyttökohde on isojen aineistojen lataaminen tietokannoista tai muista paljon dataa sisältävistä tiedostoista. Sen vuoksi valikosta löytyy monia näihin liittyviä lähteitä.
Tässä tapauksessa kuitenkin tieto tulee samassa työkirjassa olevilta välilehdiltä.
Jos koitamme avata From File -> Excel Workbook ja sitä kautta avoimena olevan työkirjan, se ei kuitenkaan onnistu, vaan heittää seuraavan herjan:
Tämä virhe liittyy todennäköisesti siihen, että Power Query Editor ja varsinainen Excel ovat omia prosessejaan.
Voimme kuitenkin kiertää tämän avaamalla tyhjän Queryn.
Ja kirjoittamalla tyhjään Queryyn seuraava pätkä M-koodia:
= Excel.CurrentWorkbook()
Tämä avaa listan työkirjalla olevista taulukoista. Suodatetaan sieltä näkyviin vain ne jotka haluamme yhdistellä, eli Mittaus1 ja Mittaus2, joiksi olen nimennyt esimerkissä käyttämäni taulut. Jos et ole muuttanut taulujen nimeä, ne ovat todennäköisesti mallia Taulu1 tai Table1.
Seuraavaksi voimme painaa tätä nappulaa, jolla saamme näkyviin kaikki sarakkeet. Valitaan sarakkeet Pvm ja Aika ja Lämpötila, jonka jälkeen OK. Nämä ovat sarakkeita, jotka löytyvät molemmista tauluista ja haluan ne yhdistää.
Nyt olemme saaneet yhdistettyä oikeat sarakkeet. Varmistetaan vielä että Pvm ja Aika on oikeassa muodossa (Date/Time) ja painetaan vasemmasta yläkulmasta Close & Load.
Olemme nyt tuoneet Power Queryn avulla Exceliin uudelle välilehdelle taulun nimeltään Query2, jossa on kaikki rivit tauluista Mittaus1 ja Mittaus2.
Jäikö jotain kysyttävää? Kirjoita kommentti!