Lähdeluetteloa ei saa lajiteltua Wordissa aakkosjärjestykseen, mutta tämän puutteen pystyy kiertämään ottamalla Excel avuksi. Vaikka tämänkin kikan avulla jää vielä hieman käsin tehtävää työtä, työ on kuitenkin kokonaisuudessaan paljon vaivattomampaa ja myös jälki on tarkempaa.
Vaihe 1: Ota varmuuskopio
Ei siitä ole haittaakaan!
Vaihe 2: Kopioi lähdeluettelo
Maalaat tekstin siniseksi ja Ctrl + C. Tuttu juttu.
Vaihe 3: Kopioi Exceliin
Voit koittaa ensin liittää tekstin perinteisesti Ctrl + V -komennolla. Joskus solut kuitenkin kopioituvat omituiseen muotoon, joten varmin tapa on käyttää Ctrl + Alt + V-komentoa ja liittää teksti Unicode Text-muodossa.
Vaihe 4: Levennä solut siten, että teksti näkyy kokonaan
Klikkaamalla tai vetämällä sarakkeen reunaa voit kasvattaa solujen leveyttä.
Vaihe 5: Järjestä aakkosjärjestykseen
Pidä lähdeluettelo valittuna ja paina Sort & Filter -> Sort A to Z, suomenkielisessä versiossa löytyy Lajittele & Suodata painikkeen alta.
Vaihe 6: Tarkista alkuperäinen lähdeluettelo
Jos listan kopioisi nyt Wordiin, siitä katoaisi muotoilut. Sen vuoksi viimeinen vaihe täytyy tehdä käsin. Pitämällä Exceliä toisessa ikkunassa ja Wordia toisessa voit tarkistaa jokaisen lähteen erikseen.
Lähteiden siirtäminen onnistuu helpoiten leikkaamalla ja liittämällä, eli maalaamalla teksti siniseksi, painamalla Ctrl + X ja liittämällä sen oikeaan kohtaan.
Jäikö kysyttävää? Jätä kommentti!
Tämä oli hyvä neuvo 🙂
Tosi hyvä ohje, kiitos!