Lähdeluettelo aakkosjärjestykseen – Word ja Excel yhdessä

 

Lähdeluetteloa ei saa lajiteltua Wordissa aakkosjärjestykseen, mutta tämän puutteen pystyy kiertämään ottamalla Excel avuksi. Vaikka tämänkin kikan avulla jää vielä hieman käsin tehtävää työtä, työ on kuitenkin kokonaisuudessaan paljon vaivattomampaa ja myös jälki on tarkempaa.

Vaihe 1: Ota varmuuskopio

Ei siitä ole haittaakaan!

Vaihe 2: Kopioi lähdeluettelo

Maalaat tekstin siniseksi ja Ctrl + C. Tuttu juttu.

Screen Shot 09-09-14 at 09.41 AM

Vaihe 3: Kopioi Exceliin

Voit koittaa ensin liittää tekstin perinteisesti Ctrl + V -komennolla. Joskus solut kuitenkin kopioituvat omituiseen muotoon, joten varmin tapa on käyttää Ctrl + Alt + V-komentoa ja liittää teksti Unicode Text-muodossa.

Screen Shot 09-09-14 at 09.43 AM

Vaihe 4: Levennä solut siten, että teksti näkyy kokonaan

Klikkaamalla tai vetämällä sarakkeen reunaa voit kasvattaa solujen leveyttä.

Screen Shot 09-09-14 at 09.43 AM 001

Vaihe 5: Järjestä aakkosjärjestykseen

Pidä lähdeluettelo valittuna ja paina Sort & Filter -> Sort A to Z, suomenkielisessä versiossa löytyy Lajittele & Suodata painikkeen alta.

Screen Shot 09-09-14 at 09.44 AM

Vaihe 6: Tarkista alkuperäinen lähdeluettelo

Jos listan kopioisi nyt Wordiin, siitä katoaisi muotoilut. Sen vuoksi viimeinen vaihe täytyy tehdä käsin. Pitämällä Exceliä toisessa ikkunassa ja Wordia toisessa voit tarkistaa jokaisen lähteen erikseen.

Lähteiden siirtäminen onnistuu helpoiten leikkaamalla ja liittämällä, eli maalaamalla teksti siniseksi, painamalla Ctrl + X ja liittämällä sen oikeaan kohtaan.

Screen Shot 09-09-14 at 09.44 AM 001

Jäikö kysyttävää? Jätä kommentti!

2 ajatusta aiheesta “Lähdeluettelo aakkosjärjestykseen – Word ja Excel yhdessä”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *