Update 2017: Tämä ohje on suhteellisen hankala tapa ja toimii siten parhaiten kiireetömien syysiltojen ajanvietteeksi. Alla olevasta linkistä pääset uuteen ja tehokkaampaan ohjeeseen!
Helppo tapa poistaa tyhjät rivit taulukosta!
Kesä alkaa olla takanapäin ja mölkkykausi lähenee loppuaan. Pitkän mölkkykauden jälkeen monella saattaakin painaa mielessä kysymys: mitä mölkyn jälkeen? Syksy onkin hyvä hetki aloittaa jälkipelien puiminen, joten on aika kaivaa kesän pistetilastot esille.
Kotikoneella vastaan saattaa tulla ikävä yllätys: Excel-taitoisena esittäytynyt pisteidenlaskija onkin keskittynyt enemmän taulukon ulkoasun hiomiseen ja jättänyt tyhjiä rivejä taulukkoon! Näin rakennetun taulukon hyödyntäminen on usein käytännössä mahdotonta, joten niistä täytyisi päästä eroon.
Näillä ohjeilla siis:
Poistat tyhjät rivit Excel-taulukosta menettämättä järjestystä
Vaihe 1: Lisää taulukkoon avuksi lista numerojärjestyksessä
Voit säästää vaivaa kirjoittamalla vain muutaman ensimmäisen, valitsemalla nämä ja kopiomalla ne taulukon alareunaan asti vetämällä mustasta +-merkistä. Lopulta taulukko näyttää vaikkapa tältä.
Vaihe 2: Järjestä taulukko jonkin sellaisen sarakkeen mukaan, jossa on tietoja
Valitse ensin ylin rivi, ja klikkaa Sort & Filter -> Custom Sort.
Valitse esim tässä tapauksessa VOITTAJAT: ja järjestä se aakkosjärjestyksen mukaan seuraavasti.
Koska et ole valinnut koko taulukkoa, Excel ehdottaa että siihen lisätään myös valinnan (tässä tapauksessa otsikkorivin) viereiset tiedot. Valitse silloin Expand the selection. Näin menettelemällä säästää usein paljon vaivaa, varsinkin isoissa taulukoissa.
Vaihe 3: Poista numerot tyhjiltä riveiltä
Jos numeroita on monta, valitse ylin solu ja paina Ctrl + Shift + Alas. Näin valitset ne kaikki.
Vaihe 4: Järjestä taulukko uudelleen numeroiden mukaan
Tämä tapahtuu samoin kuten vaiheessa 2.
Lopuksi poista vielä apuna käytetyt numerot. Nyt taulukko on kunnossa ja spekulointi voi alkaa!
Jäikö kysyttävää? Jätä kommentti!